fredag 25 december 2015

God Jul och trevlig fortsättning

Hoppas ni alla hade en härlig och bra julafton, hade tänkt att gå in och önska er alla en god jul men tiden räckte inte till. 

Veckan har varit fullspäckad för vår del, började julveckan med besök hos psykologen för vårt "avslutningssamtal" (men är välkomna att boka in ny tid om vi behöver), sen i tisdags var det bara att se till att fixa klart allt med julstäd, handling och klappar. 

Den 23/12 2015 var första gången jag (vi) hade julfirande hemma hos oss. Höll det väldigt enkelt med "jullunch" med mina föräldrar, lillebror och lillasyster med familj (de som bor i samma stad som oss helt enkelt, hade aldrig fått plats om våda mina äldre bröder med familjer också skulle kommit). Var också den dagen jag kände den där underbara julkänslan som jag hört talas om så många gånger förr, men aldrig upplevt. 

Några timmar efter att gästerna gått hem blev dock lilltjejen riktigt dålig, så fick bli en vända till sjukhuset med henne. Där kunde de dock konstatera att hon lät mycket sämre än vad hon var, så med recept och lite ordination kunde vi åka hem igen. 

Självaste julafton har jag inte jätte mycket att säga/skriva om. Förutom att jag är glad att den är över och överlevde den (har haft ångest inför årets julafton sedan förra året, och den har skapat många konflikter mellan mig och mannen). 

Idag är vi lediga, min brorson som fyller år idag ska inte firas idag - vilket vi gjort i alla år, vilket gör att dagen istället blev helt tom. Men vi har fyllt upp den lite genom att boka upp tvättstugan i eftermiddag/kväll. 

2 kommentarer:

  1. Åh, vad jag blir trött på alla männsiskor som har ångest för än det ena och än det andra!

    Ångest är ett sjukdomstillstånd som är alldeles förfärligt att befinna sig i. När man drabbas av ångest, hjälper inget annat än psykofarmaka, det vill säga lugnande preparat.

    Att fundera över/oroa sig inför julfirande har ingenting med ångest att göra. Den dag du upplever riktig ångest, kommer du att förstå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan lova dig att jag mycket väl vet vad ångest är, både rent kliniskt och att ha det. Och jag kan också lova dig att det inte är något ord jag använder för skojs skull.

      Du vet dessutom inte det minsta anledningen till ångesten jag haft inför denna julen, för det är inget jag ens skrivit ut här främst för att min man inte velat och sen för att jag inte velat att vissa ska läsa om det här.

      Har inte spenderat senaste åren med besök hos kuratorer, psykolog, läkare, KBT och med diverse läkemedel för att jag tycker att det är "roligt".

      Sen vet jag inte ens varför jag egentligen väljer att förklara mig så pass för en "anonym kommentar"... Men men, nu har jag gjort det.

      Radera