tisdag 9 december 2014

Återbesök

Idag har vi varit på återbesök/uppföljning på BB och amningsmottagningen. Busfröet har nu vänt och börjat gå upp i vikt - 60 gram plus sedan i torsdag. Det var skönt att få höra, för det innebär i alla fall att hon får i sig mer näring än vad hon gör av med. 

Efter vägning och kontroll av busfröet, pratade vi om amningen och gick igenom den en hel del. Sen var det tid att amma henne med hjälp/stöd av barnmorskan. Var väldigt skönt att vara där och gå igenom det nu när mjölken runnit till och amningen kommit igång bättre. Tog nämligen väldigt lång tid innan det kom igång (både kjesarsnitt och antibiotika kan försena det - och jag hade båda delarna mot mig). 

Under de första dagarna på BB fick busfröet ligga vid mitt bröst, jag fick pumpa och tillslut även använda vårtnapp för att få igång produktionen och för att busfröet skulle få grepp - mina bröstvårtor är/var för platta för att busfröet ska få grepp och kunna suga. Dessutom fick vi koppmata vår lilla tjej med ersättning de första dygnen. 

Idag lyckades vi dock få henne att ta bröstet och amma utan vårtnappen. Fick dock påbörja matningen med nappen på, och sedan smyga bort den efter en liten stund - när vårtan format till sig lite och busfröet börjat suga ordentligt (och inte är akut "vrålhungrig"). 

Efter dagens återbesök körde vi sedan och köpte bakelser, och körde hem till min farfar och hälsade på honom en stund. Var riktigt härligt att se honom skina upp och vara glad efter ett väldigt långt och jobbigt år för honom. Att han dessutom nu kan skryta om sitt nya barnbarns barn för sina vänner och bekanta gör honom lite extra glad. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar