måndag 8 september 2014

Resultaten

Glukosbelastningen gick bra, och jag överlevde de två dryga timmarnas väntan innan det var tid för att ta sockervärdet. Busfröet var vildare än vanligt (och har fortsatt att vara ganska så vild resten av dagen). Jobbigast under väntan var att jag rapade sockerlösning, som mot slutet gick över i magsyra rapar. Sticket i fingret visade på att värdet låg inom normalvärde (6,8), direkt därefter satte jag tänderna i äpplet som väntat på mig i väskan. 

Lämnade nytt Hb prov idag (första sedan inskrivningen, då mitt Hb var bra och likaså järndepån) och mitt Hb låg på 128 idag, så det ser ut som att barnmorskan har rätt med att jag inte kommer att äta några järntabletter under graviditeten. (Tackar broccolin och messmöret för det)

Sf måttet följer sin kurva, blodtrycket ligger på på det vanliga, hjärtljuden är bra, inget utslag på urinprovet, dock visade urinodlingen sedan förra besöket på att jag återigen har sparsam tillväxt av GBS i urinen. Men antibiotika är inte aktuellt just nu, eftersom det inte verkar göra någon nytta mot min GBS. Däremot är det ännu viktigare att antibiotika sätts in när förlossningen startar. 

När barnmorskan skulle lyssna på hjärtljuden idag, så var det en vild bebis i magen. Förvisso hittade hon hjärtat snabbt, men busfröet både sparkade och slog mot doplern. Hela magen studsade till några gånger. 

Efter att allt var färdigt tog jag mig hem för att vila ordentligt, halvlåg förvisso i fåtöljen hos barnmorskan - men ändå. För sen några timmar senare var jag på möte, var nämligen inbjuden till APT då det sker mycket förändringar just nu på våra arbetsplatser. Lovade att komma om jag och kroppen orkade, vilket min nya chef uppskattade. Bonusen var att träffa en del av kollegorna. 

Resten av dagen/kvällen har spenderats liggandes i sängen och soffan, allt för att avlasta livmoderhalsen så mycket det går. Och imorgon är det tid för ny mätning av livmoderhalsen, hoppas att morgondagen har lika bra resultat som dagens. 

2 kommentarer:

  1. En pigg liten rackare :) Hoppas att det går bra med mätningen idag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är,bebisen absolut! Det är även anledningen till av vi kallar den för busfröet (har alltid varit fullt ös i magen när de gjort kontroller).

      Tack! Snart ska jag sätta mig på bussen till sjukhuset, lite smått nervös - som vanligt.

      Kram

      Radera