måndag 9 juni 2014

Hjärtljud och syster fika

Dagens stora höjdpunkt var dagens besök hos barnmorskan, för idag var det tid för att förhoppningsvis få höra syskonets hjärta slå. Var ganska så nervös och det blev inte bättre av att mannen var på jobbet, så jag var där själv idag. 

Efter att ha pratat om operationen och en massa annat var det tid för dopplern. Och det tog lång tid innan barnmorskan hittade hjärtljuden. Det var dock inte så jobbigt att slappna av medan hon letade, för det var ingen tvekan om att den levde - det första som hände var nämligen att den sparkade eller slog emot när hon satte dopplern mot min mage. 

Det är verkligen ett litet och livligt busfrö som växer där inne, för den gillar att "gömma" sig när vi ska få lyssna på hjärtat. Men barnmorskan idag är erfaren och busfröet är större nu än för två veckor sedan (inte riktigt lika mycket plats att "gömma sig på"), så i slutet var det barnmorskan som vann och jag fick höra det lilla hjärta slå på ordentligt. 153 slag/minuten var det idag. 

Vi bokade in en ny tid om två veckor, sista veckan innan min barnmorska går på semester och då blir det en ny omgång med dopplern och mannen ska förhoppningsvis ha möjlighet att vara med. 

När jag var färdig hos barnmorskan, bestämde jag mig för att passa på och kolla i några butiker innan jag åkte hem. Sen blev det även att jag tog en fika tillsammans med min syster, då det visade sig att hon var ledig (skickade iväg ett meddelande och frågade). Var riktigt trevligt att träffa henne, ensam dessutom (något vi nog inte gjort på år). Blev en ganska lång fika, och det känns i huden - för jag lyckades bränna mig, trots att vi satt i skuggan (vilket vi tydligen inte gjorde helt, halva kroppen i skugga och halva i solen...).

2 kommentarer:

  1. Alltid lika magiskt att få höra det lilla hjärtat! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen! Och på måndag är det tid igen =)
      Kram

      Radera