tisdag 27 maj 2014

Rapport från sjukhussängen

Morgonen började tidigt. Redan 04.30 ringde larmet och det var bara att stiga upp och hoppa in i duschen för en andra omgång med Descutan svamp. Sen väcka mannen, på med kläderna och iväg med bilen (hundarna är för övrigt på "pensionat" hos mannens mormor och morfar sedan igår).

Skulle rullats iväg för operation vid 08.20, men ett akut kejsarsnitt gjorde att det blev lite mer än en timmes försening. Ca 09.30 rullades jag iväg lite innan 10 blev jag sövd (efter ett extra besök på toan för att tömma blåsan). Vaknade sedan till på uppvaket runt 12 och vid 12.30 blev jag hämtad och körd till rummet på avdelningen. 

Timmarna sen har bestått av att sova till och från, försökt att äta och dricka - vilket har kommit i retur varje gång, så för säkerhets skull har det blivit dropp för min del för att kompensera vätskan. Mannen kom tillbaka när han slutade jobba, så nu njuter jag av hans sällskap. 

Och vid 17.20 tittade doktorn (som opererat mig) in innan han skulle gå för dagen. Han fråga hur jag mådde och kände mig. Har riktigt ont i magen, känns som värsta mensvärken (och faktiskt lite av den smärta jag hade vid värkarna med Bella). Fick veta att "det är helt normalt" med den smärtan, och inget konstigt med tanke på vad de gjort. Blöder lite med, men något annat skulle vara konstigt då de skurit i mig.

Hur som helst, mår väl rätt så ok - efter omständigheterna. Och det verkar som att min middag (de få bitar jag fått ner) tänker stanna i magen denna gången. 

2 kommentarer:

  1. Oj, hade ingen aning om att ceriklage var en sådan stor operation att sätta in. Krya på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett relativt snabbt och enkelt ingrepp, men det krävs sövning för det då det hade varit olidligt smärtsamt annars. De använder nämligen tänger som de drar i livmoderhalsen, och sen öppnar de upp en liten bit av det yttre lagret för att sedan sy dit cerklaget.
      Tack, mår redan lite bättre.
      Kram

      Radera